Theater

Groep 1 t/m 8: Improvisatietheater Marius Broeders

Theaterworkshop 1

Discipline: Theatersport
Bij theatersport ga je improviserend toneelspelen. Natuurlijk niet zonder hulpmiddelen en technieken. De speelsheid en de mogelijkheid om zelf te kunnen invullen staat centraal. We gebruiken verschillende spelvormen als houvast om heerlijk creatief te zijn. De les is zo opgebouwd dat je met vertrouwen erin stapt, ook al heb je het nog nooit gedaan.

Theaterworkshop 2

Discipline: Soaptheater
Bij soaptheater ga je uit van een vaste tekst. Niet voordat we lekker los zijn geworden om vrij een tekst te interpreteren. De kunst is, om dat wat niet in de tekst staat, ook te laten zien. Mimiek, intensie en samenspel zijn de sleutelwoorden. Oja,.. en lachen ook.

Meer informatie

Groep 8: Het Achterhuis (Anne Frank)

Actrice Sabine van Boven bewerkte het ‘Het Achterhuis’ tot een monoloog waarin zij verteld over de ruim 2 jaar dat Anne Frank moest schuilen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op indringende wijze wordt het publiek meegenomen in een wereld vol angst, hoop, dromen, verliefdheid, woede en verdriet.

Meer informatie

Groep 1 t/m 8 Theater Netty Gebbing

Verteltheater Netty Gebbing brengt verhalen waar kinderen en volwassenen met volle teugen van genieten. En dit is nog zachtjes uitgedrukt! 

Meer informatie

Groep 1 en 2: Botje

Bij mevrouw Botje gaat alles anders. Haar wasmachine heeft altijd honger, haar stofzuiger heeft altijd slaap en haar luie stoel doet precies waar hij zelf zin in heeft. Op een dag komt er een man langs van de telefooncentrale.

Meer informatie

Groep 1 t/m 5: "Sjongejonger"

Een beeldende voorstelling over ouder worden en het – bijna ongemerkt - verglijden van de seizoenen.

In elke oma zit een klein meisje, in elke opa een jongetje. Wist je dat? Heel soms, als opa’s en oma’s erg oud worden, komen de kleine kinderen weer tevoorschijn. Dan gaan oma’s weer huppelen en klimmen opa’s weer in bomen. Let maar eens op…

Meer informatie

Groep 1 t/m 4: De Liedjeskist

Een interactieve liedjesvoorstelling waarbij de kinderen worden uitgedaagd met ons mee te zingen, spelen, vliegen, fietsen, roeien en toveren. Op het podium staat een grote, oude kist vol materiaal waar de kinderen mee aan de slag gaan. Tom en Ed spelen de liedjes op contrabas en gitaar.

Meer informatie

Groep 1 t/m 4: Belletje lellen

Een interactieve liedjesvoorstelling waarbij de kinderen kennis maken met de kleurrijke bewoners van de Liedjesflat. Iedereen is anders maar samen maken we er een muzikaal feestje van! Tom en Ed spelen de liedjes op contrabas en gitaar.

Meer informatie

Groep 1 t/m 4: Sintvoorstelling

De inwoners van de Liedjesflat hebben hun schoen gezet en wachten vol spanning op cadeautjes. Maar er is iets mis gegaan met de verlanglijstjes. Samen met de kinderen zingen en spelen we sinterklaasliedjes en lossen het mysterie op.

Meer informatie

Groep 3 t/m 6: Project 'De Sterrenkoning' met prentenboek Netty Gebbing

In 2016 maakte Netty samen met illustratrice Annie Meussen het prentenboek De Sterrenkoning.
De Sterrenkoning is altijd op zoek naar kinderen die er niet bij horen of worden gepest. Met behulp van zijn toverkracht laat hij hen weer stralen. Dan vindt hij Hans, een dromer die dol is op lezen. Hans is geen ster in sport, iedereen vindt hem maar een slome. Daarom is hij altijd alleen. De Sterrenkoning geeft hem een heel bijzondere bal; dan wordt alles anders.

Meer informatie

Groep 3 t/m 6: Verras de klas

Een voorstelling in het klaslokaal terwijl de kinderen nietsvermoedend aan het werk zijn. Samen met de klas worden er geheimen onthuld, liedjes gespeeld en gezongen. We eindigen met een spectaculair optreden van een kleine circusartiest. Tom en Ed spelen de liedjes op contrabas en gitaar.

Meer informatie

Groep 4 t/m 6: Knoephart

Een muzikale en spannende voorstelling over het oude ambacht stemmen vangen. In grote flessen worden allerlei stemmen verzameld. Er zitten ook een paar vreemde stemmen bij… Zoals die van de Keizerin en de Korpernel. Knoephart is een modern sprookje met eigentijdse liedjes gespeeld op contrabas, gitaar, saxofoon en mondharmonica.

Meer informatie

Groep 5 t/m 8: 1 Pappa + 1 Mamma + 2 Huizen

Grote zus en kleine zus praten veel. Dat hebben ze van mama. Ze kunnen ook goed rekenen. Dat hebben ze van papa. Grote zus en kleine zus zijn de uitkomst van papa en mama.

Want papa + mama = liefde.

Maar de som klopt opeens niet meer.

Papa + mama = scheiden

Wat nu?

Meer informatie

Groep 6 t/m 8: ‘Maakjefilm.nl’

Een discipline overstijgend theaterproject waarin kinderen aan de hand van een eenvoudige website een eigen korte documentaire maken, optioneel met een theaterworkshop in de klas vooraf.

Meer informatie

Groep 6 t/m 8: Jongen en Yo

Andy Ninvalle is een hiphop-kenner die bijna alle elementen van de HipHop beheerst. Breakdance, New Style, Rap, HipHop muziek produceren en Beatbox! Hij vertelt een verhaal over het ontstaan van de “Human Beatbox” in Amerika op feiten gebaseerd en op grappige wijze uitgevoerd! Hij creëert personages van de straat en schakelt van het ene personage naar het ander met effecten en geluiden.

Meer informatie

Groep 6 t/m 8: Stormkracht

Stormkracht is een theatrale vertelling voor iedereen vanaf 10 jaar. Bijna dagelijks komen er (via de media) rampen op ons af. Over de hele wereld, maar ook in ons eigen welvarende landje . Daarom komt het soms dichter bij dan je zou willen. Wat gebeurt er met je als je in een ramp betrokken raakt? Welke keuzes maak je dan? Kies je voor jezelf of is er meer waar het om draait? Wie neem je mee, wat laat je achter? Wanneer is een ramp eigenlijk een ramp?

Meer informatie

Groep 6 t/m 8: "Nietwaar?!"

“ Niewaar !? ”, een ongelooflijke voorstelling over roddels, halve waarheden en nepnieuws van het schoolplein.

Meer informatie

Groep 7 en 8: Ik zeg toch sorry!

"Ik zei toch sorry!"
Zijn alle problemen de wereld uit op het moment dat je sorry zegt?
Is zeggen dat het je spijt hetzelfde als
Spijt hebben?
Waar er twee vechten, hebben er twee schuld. 
Maar wie heeft er gelijk?
En… als jij gelijk hebt, dan ga je toch geen sorry zeggen?!

Meer informatie

Groep 1 t/m 3 Theatergroep Smoesjes; Letter Spetter

Het programma begint met een introductiebijeenkomst voor de leerkracht. Daarna ontvangt de school een lespakket met divers leesmateriaal en een lesbrief voor de leerkracht. Het leesmateriaal sluit aan bij de verschillende vissen uit de voorstelling Letter Spetter zoals b.v. de boeken uit de reeks de mooiste vis van zee van Marcus Pfister. De leerkracht introduceert het leesmateriaal bij de leerlingen door voor ten lezen en opdrachten uit de lesbrief. Zo zijn de leerlingen bekend met de verschillende vissen uit de voorstelling. Dan komt theatergroep Smoesjes naar school en speelt de voorstelling:

Letter Spetter:
Zwemles terwijl je liever wil lezen! Pien is bang voor water en badjuffrouw Duikstra is niet weg van lezen ……maar dan is de badjuf zo slim om voor te lezen over een kist met boeken die in het water valt! Om de boeken te redden duikt Pien toch de zee in en daar ziet ze de mooiste vissen die ze herkent uit de boeken! Maar nu zoekt badjuffrouw Duikstra een manier om Pien weer boven water te krijgen. Misschien biedt het boek uitkomst?

De voorstelling is erg interactief. Alle kinderen beelden de onderwaterdieren uit en ze zingen mee met de speciaal op maat geschreven liedjes.

Meer informatie

Groep 1 t/m 8: Gouden Bergen

Gouden Bergen is een voorstelling over vriendschap en de prijs die je er soms voor moet betalen. Is de Top halen belangrijker dan vriendschap? Of is een goede vriend een lot uit de loterij?

Meer informatie

Groep 1 t/m 8 Kwattaklas XL: Schrijversbrigade

Ieder jaar maakt Kwatta een Kwattaklasvoorstelling. Dat doen we al vanaf het eerste jaar van ons bestaan. Opzet is dat twee acteurs onaangekondigd een klas binnenvallen en dat er zich dan, binnen een klein half uurtje, een voorstelling ontspint.

Meer informatie

Groep 6 t/m 8: Adrie Gloudemans: De Meesterverteller

U herinnert zich vast nog die leerkracht die zo meesterlijk kon vertellen. Ook kinderen komen als geboren vertellers de school binnen. Ze kunnen nog niet lezen of schrijven, maar vertellen kunnen ze wel. Van verschillende kanten horen we alarmerende berichten over de taalvaardigheid van onze kinderen. Er lijken steeds meer kinderen te zijn die een taalachterstand hebben. Onze kinderen leren praten door te praten. Ze leren mondelinge taal begrijpen door te luisteren. Als peuters eerst losse woorden of de regels van zinsbouw zouden moeten leren voordat ze iets mochten zeggen, zouden ze verschrikkelijk gefrustreerd raken. Al pratend en luisterend bouwen ze op eigen kracht taalkennis op. Dat vermogen blijft bestaan als ze naar school gaan. ‘Vertellen in de klas’ sluit aan bij dat aangeboren vermogen.

Inhoud:

Er komt een meesterverteller op school en hij vertelt een kort verhaal. Dan gaat hij met de kinderen in gesprek. Vervolgens laat hij zo’n 30 makkelijk te vertellen verhalen achter met een bondige instructie. De kinderen lezen een aantal verhalen; kiezen hun favorieten uit; maken van één favoriet een verhaalplattegrond (tekeningen/stripverhaal; dat hoeft niet mooi). Dan gaat de tekst weg en gaan de kinderen met de tekeningen oefenen om het verhaal in hun eigen woorden te vertellen. Er zijn  ook vertelspelletjes om extra plezier te krijgen in het oefenen van vertellen in je eigen woorden. Eventueel is er aan het einde van het project een vertelfestival of vertellen de kinderen voor groep 1, 2 en 3.

Opzet project:

Het programma begint met een introductiebijeenkomst voor de leerkrachten. Dan komt Adrie Gloudemans op school. Hij start met een verhaal voor de deelnemende groepen samen in de aula. Daarna gaat Adrie de klassen in, en gaat hij aan de slag met kinderen, verhalen vertellen en luisteren. Vervolgens gaan de leerkrachten hier mee verder, waarvoor ze het verhalenboek met 30 korte verhalen, een handleiding met beschrijving kunnen gebruiken.

Doelen:

Door het lezen van de verhalen, het uitkiezen van favorieten en het maken van een verhaalplattegrond leren de kinderen hoe ze kunnen werken met verhalen. Daarna blijven we zo dicht mogelijk bij het ‘natuurlijke vertellen’, dicht bij de natuurlijke taalverwerving. Al doende kunnen kinderen de noodzakelijke taalvaardigheden leren. Ze kunnen hun verbeeldingskracht aanscherpen. Een taal leren begrijpen, spreken, lezen en schrijven gebeurt het best ‘al doende’. Daarom is de werkwijze van ‘vertellen in de klas’ ervaringsgericht met de leerkracht als coach.

‘Vertellen in de klas’ sluit aan bij de kerndoelen van het basisonderwijs (taalontwikkeling, leesbevordering, cultuureducatie), stimuleert de verbeeldingskracht en brengt kinderen in contact met de oudste vorm van cultuuroverdracht: het vertellen van verhalen

Meer informatie