Cultureel erfgoed

Groep 1 t/m 8: Bezoek aan Kasteel Doornenburg

Kasteel Doornenburg biedt voor kinderen in alle leeftijdscategorieën specifieke bezoeklessen aan. Voor de kleuters gaat het meer om het beleven van het kasteel en is het spannend te zien hoe de ridders en jonkvrouwen leefden. We ontdekken samen spelenderwijs het kasteel. Zodra kinderen kunnen lezen is onze puzzelrondleiding en onze keycordrondleiding een leuke interactieve manier om het kasteel te verkennen. Natuurlijk kunt u ook kiezen voor de ‘traditionele’ rondleiding, waarbij de kinderen met een vertellende gids het kasteel bekijken.

Daarnaast bieden we voor de groepen 5 en 6 een ontdekkingsreis aan. De kinderen van groep 5 trekken rond het thema “Hoe woon ik” zelfstandig met opdrachten door het kasteel. Ze maken kennis met het leven op een kasteel in de middeleeuwen en kunnen na deze ontdekkingsreis aangeven wat de verschillen en overeenkomsten zijn met hun eigen leven. Onderwerpen als communicatie, veiligheid en gebruiksvoorwerpen komen uitgebreid aan bod. De kinderen van groep 6 onderzoeken op vergelijkbare wijze het leven van onze “Sofia van Bylandt”. Hoe leefde zij, wat is een stamboom, welke voorwerpen werden gebruikt, welke kleding werd gedragen, welke taal werd gesproken en hoe werd het geschreven? (Deze ontdekkingsreis is ook inpasbaar in het Reizen in de Tijd programma.)

Meer informatie

Groep 1 t/m 4: fotospeurtocht

Fotospeurtocht door het centrum van Gendt. Aan de hand van een detailfoto zoeken leerlingen het betreffende (historische) monument.

Meer informatie

Groep 4 t/m 8: Huissense Gilden

Bezoek aan scholen met enkele Gildebroeders (uiteraard in kostuum)

Meer informatie

Groep 4 t/m 8: Gilden en Kerkgebouw

In de stadskerk Huissen zijn veel voorwerpen van de Gilden te zien. Een interactieve les kan verzorgd worden, waar verteld wordt over de historie van de Gilden en hun huidige betekenis.

Meer informatie

Groep 5 t/m 8: workshop over de vroegere steenfabricage

Workshop over de vroegere steenfabricage

Aan de hand van een film en met foto’s van de diverse werkzaamheden op de steenfabriek wordt uitgelegd hoe vroeger de mensen in Gendt hun geld verdienden in deze voor Gendt kenmerkende arbeidstak.

 

Meer informatie

Groep 5 t/m 8: over de Tweede Wereldoorlog in Oorlogsmuseum Niemandsland

Tentoonstelling over de Tweede Wereldoorlog in Oorlogsmuseum Niemandsland

  Beleef in een soort schuilkelder de Tweede Wereldoorlog midden tussen levensechte bevrijders en oorlogsvoorwerpen uit deze regio.

Meer informatie

Groep 5 t/m 8: PowerPoint presentatie oud en nieuw Gendt

Leerlingen zetten in een PowerPoint presentatie oud en nieuw Gendt naast elkaar. Daardoor zien ze de veranderingen die in Gendt hebben plaatsgevonden.

Meer informatie

Groep 5 t/m 8: Presentaties Historische Kring Huessen

 Presentaties  door Historische Kring Huessen

Meer informatie

Groep 5 t/m 8: PowerPoint presentatie symbolen

Er staan bekende plaatjes van logo’s, beelden en gebouwen op de computer. Waar slaan die op? Waar zijn ze te vinden in Gendt of bij welk bedrijf?

Meer informatie

Groep 5 t/m 8 PowerPoint presentatie Geluk of Ongeluk in Gendt

Er staat een aantal foto’s van blijde en ongelukkige gebeurtenissen op de computer. Men kan zelf kijken of het geluk of ongeluk betreft. Maar wat voor de een geluk is, bijvoorbeeld de dijkverzwaring, kan voor een ander waarvan het huis daarvoor weg moest, ongeluk zijn. Het is betrekkelijk.

Meer informatie

Groep 5 t/m 8: Stamboomonderzoek

Hoe moet je informatie over jouw voorouders vinden? Het is het leukst als iemands voorouders al in Gendt gewoond hebben. Dan kun je in de computer van de kring nakijken of je nog meer kunt ontdekken. Hoe ver kun je terug in de tijd met die stamboom

Meer informatie

Groep 6 t/m 8: De tuin van de Vrijheid

In het voorjaar van 2007 is door de Bemmelse basisscholen, in navolging van vele andere initiatieven in Nederland, een oorlogsmonument geadopteerd. Het betreft het beeld “Waarom ik?” van Jac Maris. Een 20-tal kinderen, afgevaardigden van iedere school, werkt ieder voorjaar intensief aan het thema oorlog en vrijheid; alle andere bovenbouwkinderen worden via lessen en een creatieve opdracht betrokken bij de Dodenherdenking.

Meer informatie