Beeldende kunst

groep 1 t/m 8: Nat Vilten

Met deze fysieke, - expressieve activiteit kunnen kinderen zich helemaal uitleven. Er wordt gegooid en gesmeten met het materiaal om het vilt te doen ontstaan. Er ontstaan in relatief korte tijd prachtige creaties van kleurrijke bloemen, amuletten, sieraden of presse papiers. Op verschillende niveaus te werken met deze techniek.

Meer informatie

Groep 4 t/m 8: Dromenvangers maken

In deze workshop gaan we zelf een dromenvanger maken.

Eeuwenlang al maken bv. Indianen en Aboriginals dromenvangers om boven het bed van hun kinderen te hangen. Tijdens de nacht worden de nare dromen gevangen in het ‘web’ van de dromenvanger en volgens de legende glijden ze er in de morgen af en drogen ze op in de ochtendzon. De veertjes vangen de fijne dromen op en zorgen ervoor dat deze ongehinderd hun doorgang vinden in het centrum van de dromenvanger. Daarmee treden ze het leven van de dromer binnen. Afhankelijk van het seizoen maken we gebruik van natuurlijke materialen zoals bijvoorbeeld takken van de wilg. Deze zijn goed buigbaar. In andere jaargetijden moeten we gebruikmaken van metalen ringen. D.m.v. een oude knooptechniek maken we de dromenvanger en versieren we deze met diverse materialen zoals  kralen, kiezels, schelpen en veren.

Meer informatie

Groep 4 t/m 8: Knuffel je rot

Niets is mooier dan je eigen knuffel maken. In deze workshop leer je een paar basistechnieken om met naald en draad de mooiste knuffels ZELF te maken. Hoe gaaf is dat????

Meer informatie

Groep 1 t/m 8: Mozaiek

Afhankelijk van de omstandigheden en/of het thema van de gelegenheid spelen we met mozaïek in op de wensen van de locatie. ArtWshops neemt alle benodigdheden mee om een leuk, kleurrijk en fantasievol werkstuk te maken. Veelal wordt er eerst een ontwerp uitgetekend op de houtachtige ondergrond. Vervolgens worden de gekleurde keramische scherfjes op de ondergrond verlijmd. Het is een behoorlijk intensief en tijdrovend proces. Afhankelijk van de groep wordt er individueel of in groepjes gewerkt. Als de tijd het toestaat kan er een begin gemaakt worden aan het inwassen van het object met voegsel. Hierdoor wordt het werk echt heel fraai. (Helaas komen we daar niet altijd aan toe binnen de tijd).

Meer informatie

Groep 4 t/m 8: Sketchup 3D ontwerpen

Google Sketchup is hét programma om 3 dimensionaal schets ontwerpen uit te tekenen. Het wordt over de hele wereld gebruikt door ontwerpers, architecten en designers. Is toegankelijk voor alle niveaus. Binnen no-time heb je een huis, een gebouw of een tuin ontworpen in 3-d. Kinderen leren hier spelenderwijs mee werken. We werken met 2 kinderen aan een computer.

Meer informatie

groep 1 t/m 8: Insectenhotel maken

In deze workshop gaan we letterlijk buiten op pad en bouwen we een insecten hotel met allerlei materialen die we terplekke vinden. De workshop is uitermate geschikt voor de verschillende leeftijds- categorieën. Ook zullen we ingaan op het lokken van insecten die in dit prachtige HOTEL mogen komen wonen.

In overleg wordt er individueel of in groepsverband gewerkt.

Meer informatie

Goep 3 t/m 8: Kledingkast van mijn grootmoeder

De kinderen horen het verhaal van mijn grootmoeder die vertelde hoe ze hemdjes voor mijn moeder maakte van de zakdoeken van mijn opa. Het was oorlog en er was schaarste aan alle mogelijke goederen. Daardoor moest ze improviseren met wat ze had.

Meer informatie

Groep 3 t/m 8: Recyclemuseum

We gaan een recyclemuseum openen! De kunstwerken zijn gemaakt van oude, afgedankte spullen. Ja, afval. Maar wanneer is iets afval? Is alles wat stuk is of niet meer te gebruiken ook meteen waardeloos? Of kun je van het oude materiaal misschien nieuwe dingen maken? Kan een oude schoen een auto worden of een blouse een knuffel?

Meer informatie

Deskundigheidsbevordering leerkrachten; ‘Reageren op de kindertekening’

Bespreekt u vaak met de klas de werkstukken van uw leerlingen? Leidt dit tot meer inzicht in en ontwikkeling van hun beeldende vaardigheden?

In deze training staat het reflecteren op beeldend werk centraal. Aan de hand van meegebracht werk van uw leerlingen leert u snel te herkennen waarover iets opgemerkt zou kunnen worden en met welk doel. En over wat er nog meer te zeggen valt als ‘mooi’ of ‘knap gedaan’. U zult ervaren dat uw leerlingen het erg waarderen om een zinvol gesprek met u en de klas te voeren over hun werkstukken of over die van andere kunstenaars.

  • Stappenplan reflecteren en kunstbeschouwing
  • Informatie over de ontwikkeling van de kindertekening
Meer informatie

Deskundigheidsbevordering leerkrachten; ‘Anders tekenen!’

Hoe tekent u zelf? Voelt u zich zeker genoeg om uw leerlingen (ook in dit vak) echt les te geven en ze nieuwe dingen te leren? En wanneer kunt u nou tevreden zijn met de resultaten?

In deze training leert u op welke manier u dat gemakkelijk kunt aanpakken en meer uit uw tekenlessen en uw leerlingen kunt halen. Zelf plezier beleven aan tekenen en dit enthousiasme overbrengen op de kinderen staat centraal in deze training. Ook u kunt het!

  • Verschillende schets- en tekentechnieken
  • Houtskool, potlood, kleurpotlood, oliepastels
  • 3 uitgewerkte lessen om zelf in de klas uit te proberen
Meer informatie

Deskundigheidsbevordering leerkrachten; ‘Anders schilderen’

Experimenteert u vaak met verf in uw klas? Schildert u en schilderen uw leerlingen graag? Hoe organiseer je dat? En hoe stimuleer je een ontwikkeling?

In deze training leert u hoe je kinderen kan helpen greep te krijgen op hun schildertechniek. U krijgt  ideeën en informatie aangereikt over wat je allemaal wel kunt doen met een kwast. U ervaart hoe het is om de balans te vinden tussen toeval en gericht sturen in een schilderij.

  • Verschillende schets- en schildertechnieken
  • Inkt, gouache en acryl
  • 3 uitgewerkte lessen om zelf in de klas uit te proberen
Meer informatie

Deskundigheidsbevordering leerkrachten; ‘Samen mindmappen, Inspiration!’

Maken uw leerlingen geregeld een mindmap voor hun ideeën? Maakt u of maken uw leerlingen gebruik van software om te mindmappen?

In deze training leert u hoe eenvoudig het is voor u en uw leerlingen om te mindmappen met ‘Inspiration’.  U kunt dit toepassen om uw eigen (beeldende) lessen en projecten te ontwikkelen. En u ervaart hoe u dit samen met anderen kunt doen.

De werkstukken en projecten van uw leerlingen worden beter en creatiever. U kunt uw leerlingen leren gericht te onderzoeken en overzicht en inzicht te krijgen in hun leervragen.

Meer informatie

Groep 1 t/m 8: Magische Workshop collagetechnieken

Laat je verrassen door papiersnippers, stukken stof en leer en ga aan de slag op een schildersdoek met dit materiaal. Puur op gevoel komt er een schilderij tot stand! Potloden, zand, dopjes, slijpsel, knopen, krijt en recyclemateriaal gebruiken we om je te leren werken met allerlei technieken en te vertrouwen op je gevoel.

Meer informatie

Groep 1 t/m 8: Kunstwerk voor school

Ook als er nu nog geen budget is

  • Van ontwerp tot en met plaatsing
  • In samenwerking met leerlingen
  • Met educatief project
  • Betrekken (brede) schoolomgeving
Meer informatie

Groep 3 t/m 5: Verschrikkelijke Rekenkunst

Middels een korte verhalende voorstelling in de klas (20 à 30 min.) worden leerlingen geïnspireerd door mobiele kunstwerken van kunstenaar Alexander Calder (1898-1976).

Vo, een vogelverschrikker, vertelt kleurrijk over zijn verschrikkersreizen langs vele velden van de wereld.

Een beeldende kunstactiviteit met bijzondere rekenwerk  van 2,5 uur in de klas.

Meer informatie

Groep 3 t/m 8: Geschiedenis en Techniek van verf maken

Mensen versieren al sinds de oertijd hun omgeving met muurschilderingen. Veel later in de geschiedenis begonnen ze met het maken van schilderijen die men kon ophangen, verplaatsen en meenemen als men ergens anders ging wonen. Voor deze schilderingen en schilderijen werd verf gebruikt. Net zo als tegenwoordig. Wat is verf? Waar wordt het eigenlijk van gemaakt? Zelf ontdekken hoe door de eeuwen heen verf is gemaakt, is leerzaam en leuk.

Meer informatie

Groep 4 t/mt 6: ‘DRO-OMWEG’

Beeldend kunstenaar en docent Myrna tekent ter inspiratie voor de kinderen  een omweg die actrice en docent Marian zoekt: zij is een  ‘omwegkaartenmaker’, en kan op al haar omwegen de dro-omweg niet vinden. Ze heeft daarvoor te weinig verbeelding. Vervolgens tekenen de kinderen middels geleide fantasie een ‘omweg’. Alle omwegen worden door Myrna in elkaar gevlochten tot één groot werkstuk: het begin van een DRO-OMWEG.

Meer informatie

Groep 4 en 5: een interactief kunstcollege voor kinderen

Een theatrale dialoog van 45-60 minuten tussen Myrna Rasker en Marian van Steen over een Trompe l’Oeil (het bedrogen oog) kunstwerken door de eeuwen heen.

Meer informatie

Groep 1 t/m 8: Project op maat

In overleg met ICC’r en directie                

  • Binnen en buitenschools
  • Workshops, lesbrief, draagvlak
  • Gehele/gezamenlijke uitvoering
  • Aansluiting bij kerndoelen&vakoverstijgend
Meer informatie

groep 1 t/m 8: Houten Kistjes versieren

Je gaat de binnen- en buitenkant van een houten kistje bekleden met mooie kleuren stof en papier. Je leert collagetechnieken en werkt met boekbinderslijm zodat er een mooie glanzende vernislaag overheen komt. 

Meer informatie